Sabtu, 24 Mac 2018

3 Peraturan Branding Untuk Memaksimumkan Perbelanjaan Pemasaran Anda

By 3:00 PG

Perkara # 1 dalam Peraturan Siri Pemasaran

Penjenamaan bukan hanya tentang logo yang cantik, ia tentang garis bawah anda!

tpm-branding-coffee-mug"Penjenamaan" adalah salah satu kata kunci yang akan dilambung banyak hari ini. Adalah mudah untuk menganggap bahawa ini hanya satu perkara yang perlu diambil kira oleh syarikat multinasional. Tetapi jika anda mengandaikannya, anda akan kehilangan peluang utama.
Penjenamaan terpakai untuk setiap perniagaan, besar dan kecil, tempatan dan antarabangsa. Ia boleh membuat atau memecahkan anda dan terus terang anda tidak boleh hidup tanpa itu.
Tidak peduli apa pun perniagaan anda, peluangnya adalah sangat baik bahawa anda mempunyai pesaing berdekatan yang menawarkan produk yang sama atau sangat mirip. Sama ada anda arkitek atau pereka dalaman, sebuah firma mekanik atau undang-undang, akan ada orang lain di bandar anda.
Jika anda menjual barangan runcit, pengalaman bersantap yang baik, hartanah, perkhidmatan mekanik auto atau perundingan perniagaan, anda tidak bersendirian.
Penjenamaan adalah apa yang membezakan anda dari orang lain yang menawarkan produk dan perkhidmatan yang sama.

1. Mewujudkan Penjenamaan yang Kukuh, Konsisten

Penjenamaan boleh didefinisikan sebagai: "Proses mewujudkan identiti unik untuk produk atau perkhidmatan yang membezakannya daripada pesaingnya."
Tujuan penjenamaan adalah untuk menetapkan produk atau perkhidmatan di dalam minda pelanggan, sehingga mereka mengingatnya, mengembangkan kesetiaan dan mengetahui apa yang diharapkan darinya.
Fikirkan jenama yang anda tahu, terutama yang anda suka. Starbucks, Ford, Toyota, Aveda, Apple, Home Depot, Nike - semuanya adalah jenama yang terkenal. Anda mungkin mempunyai persatuan dalam fikiran anda dengan setiap orang, baik atau tidak menguntungkan. Seperti mereka atau tidak, mereka berjaya membezakan diri mereka dari jenama lain di pasaran.
  • Orang yang membeli detergen Tide lebih berminat untuk mendapatkan pakaian bersih daripada seseorang yang lebih suka jenama tanpa nama untuk menjimatkan wang.
  • Orang ramai Starbucks mahu produk premium dalam suasana estetik berbanding dengan pelanggan Dunkin Donuts yang tidak peduli dengan pengalaman dan hanya mahu donat dan kopi.
  • Seorang wanita yang hanya menggunakan produk Aveda mempunyai sebab yang dia anggap penting, walaupun dia lebih banyak membayarnya daripada wanita yang membeli produk Suave di kedai ubat.
Syarikat-syarikat antarabangsa yang terkenal telah melabur beratus-ratus juta dolar dalam membina dan mengekalkan imej untuk jenama mereka. Kadang-kadang syarikat besar membuat kesilapan yang luar biasa yang merosakkan jenama. Ia boleh mengambil masa beberapa tahun untuk memulihkan jenama mereka yang kukuh di dalam minda pengguna, jika mereka pernah pulih sama sekali.
Pertimbangkan kad kredit American Express. Seperti yang ditulis oleh Al dan Laura Ries dalam The 22 Immutable of Branding of Branding, "AmEx pernah menjadi kad kredit prestij utama. Keahlian mempunyai keistimewaan ... Pada tahun 1988, sebagai contoh, American Express mempunyai beberapa kad dan 27 peratus daripada pasaran. Kemudian ia mula memperkenalkan badai salji kad baru .... Matlamat, menurut Ketua Pegawai Eksekutif, adalah mengeluarkan dua belas hingga lima belas kad baru setahun. Penguasaan pasaran American Express hari ini: 18 peratus. "

2. Cari Nilai Teras Anda dan Gunakan Mereka dalam Penjenamaan

Jadi anda bukan Nike, Apple atau Starbucks. Baiklah. Tidak kira apa industri anda berada, lebih banyak anda boleh membangunkan identiti yang kuat yang membezakan anda daripada pesaing anda, lebih baik.
Penjenamaan boleh menjadi cabaran bagi pemilik perniagaan. Malah, perniagaan yang berjaya mungkin tidak menyedari prinsip-prinsip yang telah menjadikannya begitu berjaya.
  • Pertimbangkan kedai pembaikan kereta yang berjaya. Katakan bahawa apa yang membuatnya berjaya adalah perhatian peribadi dan perkhidmatan pelanggan yang peduli - mekanik akan selalu meluangkan masa untuk sabar untuk mendidik pelanggan sehingga mereka benar-benar mengerti. Ini akan menjadi sebahagian besar daripada jenama syarikat itu. Sekiranya garaj ini cuba mengiklankan "pembaikan lebih pantas daripada orang lain," ia akan benar-benar kehilangan intipati utama jenama mereka. Kesilapan besar.
  • Katakanlah sebuah bandar kolej mempunyai kedai kopi yang hanya menyewa pelajar. Pelanggan adalah 97% pelajar dari universiti di seberang jalan.Kemudian kedai itu dijual dan kakitangan pemiliknya baru dengan keluarganya.Mereka turun ke Wi-Fi yang lebih perlahan kerana ia lebih murah. Para pelajar yang pernah datang untuk belajar dan menyambut pekerja (yang dapat bersimpati dengan mereka pada peringkat akan datang) dengan cepat mencari tempat lain untuk minum kopi. Mengapa? Pemilik baru diabaikan untuk memahami unsur teras di tengah kejayaan pemilik sebelumnya. Dia tidak memahami jenama itu.
Setiap syarikat perlu memahami nilai teras di tengah-tengah kejayaan mereka. Ini mungkin mengambil sedikit perbualan jiwa atau perbualan yang mendalam dengan pelanggan setia untuk benar-benar menemuinya untuk diri sendiri. Walau bagaimanapun, ia benar-benar berbaloi.

3. Dapatkan Bantuan Pelanggan Anda untuk Mendapatkan Hak Ini

Anda membelanjakan wang untuk pemasaran sepanjang masa-setiap perniagaan.Caranya adalah memastikan anda membuat sebahagian besarnya. Adakah anda mendapat pulangan yang terbaik?
Penjenamaan yang betul boleh menjimatkan puluhan ribu dolar dalam pemasaran kerana mesej anda tidak disiram. Anda menyampaikan mesej yang tepat kepada orang yang tepat.
  • Adakah mesej anda benar-benar bergema dengan penonton anda?
  • Adakah ia benar-benar menyampaikan intipati siapa anda sebagai sebuah syarikat?
  • Adakah ia benar-benar "bercakap" dengan potensi prospek dan menarik mereka ke arah anda?
Jangan hanya menggunakan "tekaan terbaik" anda di sini. Tanya pelanggan terdahulu.Tanya orang yang tidak dikenali dengan syarikat anda juga. Dapatkan pandangan yang berbeza pada jenama anda dan menguatkannya dengan apa yang anda dapati.

Ringkasan

Penjenamaan bukan hanya mengenai logo cantik. Ia mengenai garis bawah anda.
Di Target Pemasaran Awam, kami memahami selok belok penjenamaan dan telah membantu banyak perniagaan lain seperti anda mendapatkan mesej mereka secara lurus. Kami boleh melakukan analisis pakar untuk membantu anda mengasingkan teras sebenar jenama syarikat anda dan membantu anda menyampaikannya dengan betul kepada orang lain.
Ia adalah perkhidmatan yang agak cepat yang kami hantar secara rutin. Dan untuk apa yang anda terima-identiti syarikat yang jelas yang boleh digunakan untuk membimbing semua promosi masa depan-ia murah.

0 ulasan:

Catat Ulasan