Jumaat, 16 Mac 2012

Kerap periksa kesihatan

Tidak menjadikan pemeriksaan kesihatan sebagai rutin antara faktor menyebabkan rakyat negara ini tidak mengetahui penyakit dihidapi sekali gus menambah kemungkinan untuk meninggal dunia awal.

Presiden Persatuan Perubatan Malaysia, Dr David Quek Kwang Leng berkata, individu perlu melakukan pemeriksaan kesihatan sekurang-kurangnya dua kali setahun atau enam bulan sekali bagi mengetahui tahap kesihatan selain dapat mengesan penyakit kronik dengan lebih awal seperti penyakit jantung, darah tinggi dan kencing manis.

“Apabila mengetahui tahap kesihatan mereka, pencegahan awal dapat dilakukan dengan perubatan dan keadaan boleh dikawal sebelum menjadi serius.

“Kesihatan seseorang akan berada dalam keadaan baik jika mereka berdisiplin menjalani pemeriksaan kesihatan diri di hospital secara berjadual,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Katanya, selain itu amalan pemakanan tidak seimbang juga menjadi penyumbang terbesar kepada masalah kesihatan dan individu perlu mengelakkan makanan yang lebih gula, masin dan berlemak.
 




>>> RAWATAN & SIHAT Tanpa UBAT <<<
Yahoo.com     Google.com     MSN.com

0 ulasan:

Catat Ulasan