Selasa, 20 Mac 2012

Simpan segala bukti, transaksi pembayaran

KEMENTERIAN Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) pernah menyatakan kementerian itu dalam proses meminda Akta e-Dagang bagi melindungi pengguna melakukan transaksi melalui Internet seterusnya mengambil tindakan terhadap pihak yang cuba menipu pengguna.

Menterinya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata pihaknya giat memperhalusi segala butiran membabitkan pindaan akta, termasuk memasukkan hukuman atau penalti yang sebelum ini tidak ada dalam peruntukan akta berkenaan.

"Jika sesuatu produk ditawarkan tidak menepati seperti yang diiklankan, kita sebenarnya masih boleh mengambil tindakan mengikut Akta Perihal Dagangan 1972.

"Bagaimanapun, jika ia membabitkan produk kesihatan, penguatkuasaan mengikut bidang kuasa Kementerian Kesihatan," katanya.

Ismail Sabri juga berkata, pihak kementerian akan mempergiatkan usaha memberi penerangan kepada pengguna mengenai produk yang dijual melalui Internet bagi melindungi kepentingan mereka.

"Apa yang boleh kita lakukan adalah mengadakan kempen kesedaran kepada pengguna, tetapi penguatkuasaan dilakukan Kementerian Kesihatan," katanya.

Mengenai lesen untuk orang ramai yang menjalankan perniagaan melalui Internet, beliau berkata, perkara itu akan diperhalusi dalam penyediaan Akta e-Dagang.

Dalam pada itu, Pengarah Komunikasi Fomca, Mohd Yusof Abdul Rahman, pembeli yang ditipu syarikat dari luar negara seperti eBay tidak dilindungi dalam Akta e-Dagang kerana ia hanya membabitkan transaksi pembelian dengan syarikat tempatan.

Katanya, sebagai pengguna dan pembeli, masyarakat perlu lebih berhati-hati dan bijak dalam melakukan pembelian di alam maya kerana sejak akhir-akhir banyak kes penipuan dilaporkan.

"Sepanjang 2008 hingga 2010, Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC) menerima 554 aduan membabitkan penipuan pembelian secara online.

"Kebanyakan kes penipuan yang dilaporkan kepada merujuk kepada pembelian dengan pihak yang tidak dikenali menerusi laman web sosial seperti Facebook.

"Justeru, masyarakat perlu mengelakkan diri daripada membeli menerusi laman web sosial kerana berkemungkinan besar peniaga berkenaan tidak wujud seperti yang digambarkan," katanya.

Mohd Yusof berkata, pembelian menerusi Internet memang diakui mempunyai banyak risiko. Jika tidak berhati-hati, pengguna mudah ditipu kerana pembeli dikehendaki untuk membayar barangan terlebih dulu sebelum mendapat barang mereka.

Masyarakat disarankan supaya membeli barangan terus dari kedai kerana selain boleh mendapatkan terus pada waktu itu, pembeli juga dapat meneliti terlebih dulu keadaan barangan sebelum membayarnya.

Kata Mohd Yusof, jika dibawa ke Tribunal Tuntutan Pengguna sekalipun, masalah pembeli yang ditipu peniaga dalam talian ini sukar untuk diselesaikan kerana peniaga itu tidak mempunyai alamat premis yang lengkap.

Ini kerana pengadu perlu menulis alamat premis yang menipu dan dalam kes pembelian di laman web Facebook, ia tidak boleh dijadikan sebagai alamat syarikat peniaga berkenaan lebih-lebih lagi jika laman itu sudah ditutup.

Katanya, pembeli juga digalakkan untuk menyimpan segala bukti atau transaksi pembayaran yang dilakukan kerana ia mungkin membantu pada masa depan.

"Zaman semakin maju dan ramai juga yang mempunyai tujuan tidak baik.

"Apa yang penting, jangan mudah percaya dengan apa yang dipaparkan di laman Internet kerana sukar untuk kita kenal pasti siapa di sebaliknya.

"Jadi, jika masih mahu membeli secara dalam talian, berhati-hati dan sebaiknya, gunakan laman web yang sudah lama wujud atau dikenali ramai," katanya.



>>> RAWATAN & SIHAT Tanpa UBAT <<<

0 ulasan:

Catat Ulasan