Selasa, 18 Mac 2014

3 ahli ‘Macau Scam’ perdaya nenek tumpas

Subang Jaya: Tiga ahli sindiket ‘Macau Scam’ yang menyamar sebagai pegawai bank berjaya diberkas polis, Sabtu lalu, selepas menipu seorang nenek supaya memindahkan wang berjumlah lebih RM1 juta.

Suspek yang berusia 30-an dikesan berjaya memperdaya mangsa berusia 68 tahun itu dengan mendakwa kononnya kad kredit mangsa digunakan individu tidak dikenali. 

Ketua Polis Daerah Subang Jaya, Asisten Komisioner Yahya Ramli berkata, ahli sindiket terbabit menghubungi mangsa dengan memperkenalkan dirinya sebagai pegawai di sebuah bank terkemuka. 


“Suspek mendakwa ada individu menyamar dan menggunakan identiti mangsa untuk memohon kad kredit dan menggunakannya,” katanya pada sidang media di pejabatnya semalam.

Menurutnya, mangsa diarah menghubungi seorang lagi pegawai didakwa bertugas di Bank Negara Malaysia (BNM) bagi membolehkan pemindahan wang dilakukan segera. 

“Mangsa yang percaya dengan kata-kata suspek akur memindahkan semua wang simpanannya ke akaun bank diberikan suspek sebelum menyedari ditipu,” katanya. 

Menurutnya, susulan laporan itu, polis menahan tiga suspek warga asing.

0 ulasan:

Catat Ulasan