Apa yang lebih baik daripada pelanggan gembira? Pelanggan gembira yang memberitahu semua rakan mereka mengenai jenama anda.Jika matlamat akhir anda adalah kepuasan pelanggan, ambil langkah mundur dan cuba bayangkan tahap seterusnya: mengaktifkan pelanggan tersebut untuk menyebarkan berita mengenai produk dan perkhidmatan anda.
Adalah penting untuk diingati bahawa kebanyakan orang hanya akan pergi sejauh ini untuk mempromosikan syarikat anda, jadi anda perlu membuatnya mudah bagi mereka untuk pergi lebih jauh untuk anda.
Berikut adalah enam tips untuk menjadikan pelanggan gembira menjadi tentera penasihat jenama :
1. Menghidupkan resit ke dalam soal selidik maklum balas pelanggan.
Resit pembelian di kedai adalah titik hubungan yang terjamin dengan pelanggan yang paling berpuas hati. Fikirkanlah: mereka menyukai produk anda cukup untuk membelinya. Perniagaan di seluruh dunia semakin bijak untuk meminta maklum balas pelanggan dengan mencetak butiran kaji selidik dalam talian mereka di bahagian bawah, bersama-sama dengan maklumat mengenai pemberian hadiah hadiah untuk memasuki. Pasar raya UK kelas atas UK Waitrose , chocolatier Hotel Chocolat dan kedai peralatan dapur, Lakeland semuanya memberi anda peluang untuk memasuki cabutan hadiah hebat untuk mengemukakan maklum balas.
1. Menghidupkan resit ke dalam soal selidik maklum balas pelanggan.
Resit pembelian di kedai adalah titik hubungan yang terjamin dengan pelanggan yang paling berpuas hati. Fikirkanlah: mereka menyukai produk anda cukup untuk membelinya. Perniagaan di seluruh dunia semakin bijak untuk meminta maklum balas pelanggan dengan mencetak butiran kaji selidik dalam talian mereka di bahagian bawah, bersama-sama dengan maklumat mengenai pemberian hadiah hadiah untuk memasuki. Pasar raya UK kelas atas UK Waitrose , chocolatier Hotel Chocolat dan kedai peralatan dapur, Lakeland semuanya memberi anda peluang untuk memasuki cabutan hadiah hebat untuk mengemukakan maklum balas.
Tetapi pengalaman boleh lebih jauh daripada ini: Buat kaji selidik sosial dengan pautan ke Facebook , Twitter , Google + dan laman media sosial yang lain supaya pelanggan dapat menyebarkan berita tentang memasuki promosi anda.
2. Dapatkan geo-sosial dengan Foursquare.
Sukar untuk pelanggan berkongsi lokasi membeli-belah dengan rakan-rakan mereka dengan menyertai rangkaian geo-sosial seperti Foursquare . Pelanggan anda gembira berada di kedai anda, jadi beri peluang kepada mereka untuk mendaftar masuk dan berkongsi lokasi mereka dengan rangkaian mereka. Starbucks mempunyai 1.5 juta Suka di Foursquare, dan daftar masuk boleh mendapat lencana dan promosi istimewa. Apl ini dikaitkan dengan rangkaian sosial yang lain, jadi apabila pelanggan mendaftar masuk, ia akan dipaparkan kepada semua rakan mereka.
2. Dapatkan geo-sosial dengan Foursquare.
Sukar untuk pelanggan berkongsi lokasi membeli-belah dengan rakan-rakan mereka dengan menyertai rangkaian geo-sosial seperti Foursquare . Pelanggan anda gembira berada di kedai anda, jadi beri peluang kepada mereka untuk mendaftar masuk dan berkongsi lokasi mereka dengan rangkaian mereka. Starbucks mempunyai 1.5 juta Suka di Foursquare, dan daftar masuk boleh mendapat lencana dan promosi istimewa. Apl ini dikaitkan dengan rangkaian sosial yang lain, jadi apabila pelanggan mendaftar masuk, ia akan dipaparkan kepada semua rakan mereka.
Dengan lebih daripada 30 juta orang yang menggunakan Foursquare, ini cara yang baik untuk membantu pelanggan gembira memberitahu semua rakan mereka di mana mereka berada. Bukan itu sahaja, menggunakan Foursquare membantu memudahkan kebersamaan dan rasa masyarakat dengan menunjukkan siapa lagi yang dapat menikmati secawan kopi di kejiranan, yang merupakan misi asas syarikat.
3. Buat kitaran maklum balas.
Hari-hari ini, ulasan dalam talian lebih kuat untuk pengiklanan untuk memujuk pelanggan berpotensi untuk membeli produk dan perkhidmatan anda. Malah, menurut Nielsen , 92 peratus pengguna di seluruh dunia mengatakan bahawa mereka mempercayai media yang diperoleh, seperti cadangan daripada rakan dan keluarga, di atas semua bentuk iklan lain.
Hari-hari ini, ulasan dalam talian lebih kuat untuk pengiklanan untuk memujuk pelanggan berpotensi untuk membeli produk dan perkhidmatan anda. Malah, menurut Nielsen , 92 peratus pengguna di seluruh dunia mengatakan bahawa mereka mempercayai media yang diperoleh, seperti cadangan daripada rakan dan keluarga, di atas semua bentuk iklan lain.
Jika matlamat akhir anda menjual produk anda kepada pelanggan, berfikir tentang menambah langkah tambahan dan menghubungi pelanggan untuk ulasan. Selalunya apabila orang membeli dalam talian, sama ada untuk barangan fizikal, barangan maya, hotel atau penerbangan, mereka akan memberikan alamat e-mel mereka. Senarai e-mel adalah alat pemasaran yang kuat, jadi pastikan anda menghantar e-mel susulan yang meminta maklum balas dan menghubungkan ke laman-laman seperti Amazon atau Penasihat Perjalanan untuk memudahkan pelanggan menyiarkan ulasan.Semakin mudah anda boleh membuat proses ini, semakin besar kemungkinannya pelanggan akan meninjau perusahaan anda secara online.
4. Pergi ke telefon dengan aplikasi yang diaktifkan secara sosial.
Pelanggan boleh menjadi kreatif dengan aplikasi seperti Instagram, jadi mengapa tidak menggalakkan dan memberi ganjaran kepada kreativiti mereka? Syarikat pakaian Orang Percuma memimpin jalan ketika datang ke bangunan masyarakat. Mereka menggalakkan peminat mereka untuk memuat naik gambar Instagram mereka tentang bagaimana mereka menyusun item Orang Percuma kegemaran mereka, dan memuat naiknya ke butang "Tambah gambar gaya" terhadap item di laman web mereka. Ini memberikan pelanggan idea tentang bagaimana item itu kelihatan dalam kehidupan sebenar, serta membina seluruh masyarakat sekitar gaya dan fesyen, dengan "suka" ditunjukkan sebagai hati. Peminat boleh membina dan berkongsi koleksi mereka dengan masyarakat, sehingga menjadi tentera pemasaran organik untuk perniagaan.
Pelanggan boleh menjadi kreatif dengan aplikasi seperti Instagram, jadi mengapa tidak menggalakkan dan memberi ganjaran kepada kreativiti mereka? Syarikat pakaian Orang Percuma memimpin jalan ketika datang ke bangunan masyarakat. Mereka menggalakkan peminat mereka untuk memuat naik gambar Instagram mereka tentang bagaimana mereka menyusun item Orang Percuma kegemaran mereka, dan memuat naiknya ke butang "Tambah gambar gaya" terhadap item di laman web mereka. Ini memberikan pelanggan idea tentang bagaimana item itu kelihatan dalam kehidupan sebenar, serta membina seluruh masyarakat sekitar gaya dan fesyen, dengan "suka" ditunjukkan sebagai hati. Peminat boleh membina dan berkongsi koleksi mereka dengan masyarakat, sehingga menjadi tentera pemasaran organik untuk perniagaan.
5. Automasi proses perkongsian.
Adakah sesiapa yang tidak pernah mendengar tentang Amazon ? Kami tahu mereka adalah peneraju global dalam e-dagang , tetapi itu tidak menghalang mereka daripada bersosial dalam proses pesanan dalam talian mereka untuk membolehkan pelanggan memberitahu rangkaian mereka mengenai pembelian mereka. Mereka menjadikannya mudah untuk pelanggan berkongsi maklumat pembelian mereka dengan rangkaian mereka di Facebook dan Twitter, atau melalui e-mel, dengan berkesan mengesyorkannya kepada rakan-rakan mereka.
Adakah sesiapa yang tidak pernah mendengar tentang Amazon ? Kami tahu mereka adalah peneraju global dalam e-dagang , tetapi itu tidak menghalang mereka daripada bersosial dalam proses pesanan dalam talian mereka untuk membolehkan pelanggan memberitahu rangkaian mereka mengenai pembelian mereka. Mereka menjadikannya mudah untuk pelanggan berkongsi maklumat pembelian mereka dengan rangkaian mereka di Facebook dan Twitter, atau melalui e-mel, dengan berkesan mengesyorkannya kepada rakan-rakan mereka.
Jika Amazon tidak berpuas hati dengan meminta pelanggan memberitahu rakan-rakan tentang pengalaman membeli-belah mereka, bolehkah anda mampu?
6. Paparkan sifat sosial perniagaan anda dengan bangga.
Salah satu cara terbaik untuk memastikan pelanggan semasa anda menjadi sebahagian daripada komuniti anda dan terlibat dengan anda adalah menjadikannya sangat mudah bagi mereka untuk mencari harta sosial anda secara dalam talian.
Salah satu cara terbaik untuk memastikan pelanggan semasa anda menjadi sebahagian daripada komuniti anda dan terlibat dengan anda adalah menjadikannya sangat mudah bagi mereka untuk mencari harta sosial anda secara dalam talian.
Ingat, lebih banyak ahli yang anda miliki dalam komuniti semasa anda, lebih banyak peluang anda untuk menukar bakal pelanggan kepada pelanggan sebenar. Untuk membuat maklumat itu tersedia untuk mereka, ciri pautan ke halaman Facebook anda, pengendalian Twitter, halaman Pinterest dan komuniti sosial lain di:
- Resit dalam gedung
- Dermaga dan dinding di dalam lokasi perniagaan anda
- Menu dan tuala
- Kenderaan
- Laman web
- Komunikasi e-mel
- Sebarang aset pemasaran, seperti imej dan video
- Pengiklanan tempatan, seperti akhbar tempatan
Kepuasan pelanggan sepatutnya menjadi keutamaan nombor satu untuk jenama anda, jadi galakkan maklum balas dan bersedia untuk bertindak berdasarkan maklum balas itu, sama ada positif atau negatif.
Memberdayakan pelanggan anda dengan keupayaan untuk berkongsi pandangan mereka mengenai jenama anda memerlukan lompatan iman.Tetapi jika anda mempercayai jenama anda, membantu pelanggan menyebarkan berita tentang produk anda boleh menjadi alat pemasaran yang paling kuat yang pernah anda gunakan.
0 ulasan:
Catat Ulasan