Selasa, 7 April 2020

Gemuk Boleh Menyebabkan Sakit Jantung?

Obesiti atau berat badan melibatkan lemak-lemak dalam badan yang berlebihan. Ia melekat di sekeliling organ-organ badan dan juga melekat di saluran-saluran darah kita.

Bila saluran darah kita sempit, darah lambat mengalir, dan lambat la sampai ke jantung. Bila darah lambat sampai ke jantung, jantung kita terpaksa bekerja lebih kuat untuk pastikan darah sentiasa cukup untuk disalurkan ke dalam badan.

Apa yang jadi bila jantung mengepam terlalu kuat untuk pastikan darah sampai? Lama-lama, jantung kita pun penat dan ada kemungkinan untuk berhenti bergerak. Masa itulah akan terjadinya sakit jantung.

Sakit jantung hanya sebab badan kita gemuk?

Kegemukan boleh diubah dan boleh dibaiki. Kenapa kita masih lagi hidup dalam fantasi yang badan kita sekarang OK je padahal kita tahu risiko-risiko apabila gemuk nie? Jomlah ubah diri kita. Jomlah buang dan singkirkan lemak-lemak yang kononnya kita sayang tu.

Apa Nak buat Untuk Kurangkan Berat Badan
Ada beberapa perkara penting yang kita perlu ubah dulu untuk mengurangkan berat badan agar sentiasa sihat.

Tukar gaya hidup

1. Amalkanlah gaya hidup sihat. Janganlah hidup ikut nafsu.

Bersenamlah sekurang-kurangnya 3 kali seminggu. Kalau kita balik kerja dah lewat petang, pergilah gym malam-malam. Hujung minggu pergilah jogging ataupun hiking. Yang penting, kita cuba luangkan masa untuk bersenam.

Masa di pejabat, naiklah tangga, jangan naik lif. Masa bekerja, janganlah asyik mengunyah kerepek je. Tak bagus pun. Selain itu, sambil duduk di atas kerusi, gerak-gerakkanlah kaki untuk pastikan pengaliran darah yang baik. Ini pun dikira bersenam juga kan?

2. Tukar kepada gaya pemakanan sihat

Mula tukar apa yang kita makan. Kurangkan makanan berlemak dan berminyak. Pilihlah lauk yang dibakar ataupun disteam. Ini lebih sihat.

Makanlah ikut portion suku-suku-separuh. Suku untuk protein, suku untuk karbohidrat, dan separuh untuk sayur dan buah.

Minumlah air masak, jangan sentuh dah air manis yang tinggi gula. Untuk kurus, gula putih perlu dielakkan.

3. Pengambilan vitamin dan suplement

Pengambilan suplement dan vitamin amat penting dalam membantu menguruskan badan dan menyingkirkan lemak-lemak dalam badan. Ia bukanlah pengganti kepada makanan harian, tapi ia membantu untuk top-up nutrisi yang kurang dalam badan kita.

0 ulasan:

Catat Ulasan